
Aftrap campagne in Hortus groot succes
De aftrap van de campagne ‘Lees voort!’ in de Amsterdamse Hortus was een groot succes. Ambassadeurs Janny van der Heijden, Noraly Beijer, Karin Bloemen, Jack van Gelder en Hans Kazàn waren aanwezig om de ruim honderd grootouders en kleinkinderen van boekentips en een mooi voorleesboek te voorzien. Ook werd er voorgelezen door de bekende grootouders.
Het gaat slecht met de leesvaardigheid en het leesplezier van Nederlandse kinderen. Grootouders kunnen helpen het tij te keren, omdat zij veel tijd doorbrengen met hun kleinkinderen en hun liefde voor lezen door kunnen geven aan de volgende generatie.
Er zijn zo’n 3,4 miljoen opa’s en oma’s in Nederland, waarvan 76 procent met kleinkinderen onder de twaalf jaar. Een groot deel van hen brengt regelmatig tijd met ze door. Een derde van de grootouders heeft een vast oppasmoment met zijn kleinkind en meer dan de helft ziet zijn kleinkind tenminste een keer per week. De Leescoalitie roept grootouders op om tijdens deze momenten vaker voor te lezen. Ook kunnen zij hun kleinkind stimuleren zelf te lezen of met ze naar de boekhandel of bibliotheek gaan. Veel grootouders zien hier het belang van in, maar doen dit nog (te) weinig. Dat blijkt uit onderzoek dat GfK uitvoerde voor de Leescoalitie.
Een team van bekende grootouders geeft vanaf vandaag het goede voorbeeld. Naast bovengenoemde vijf ambassadeurs zetten ook Frits Barend en Jan Terlouw zich voor de campagne in. Door optredens in de media en in boekhandels en bibliotheken, willen zij andere grootouders inspireren om een rol te spelen in de leesopvoeding van hun kleinkinderen. Ook figureert een aantal van hen met hun eigen kleinkinderen in de publiekscampagne ‘Boek een avontuur met je kleinkind’.